8 Beste Traditionele Volksdansen van Kreta

van Harry Anapliotis en Rental Center Crete - Car hire
Dit artikel werd gepubliceerd op 23 september 2024 en bijgewerkt op 15 oktober 2024.
Tradycyjne tańce na Krecie

Kreta is een eiland vol betoverende cultuur die muziek, dans en kostuums uit verschillende historische perioden combineert. Sinds de middeleeuwen weerspiegelen de Kretenzische dansen de diverse invloeden van het eiland. Met elke generatie zijn nieuwe stappen en muziek toegevoegd aan de traditionele dansen, waardoor ze nog spannender zijn geworden. De Kretenzische dansen zijn populair, niet alleen onder de lokale bevolking, maar ook bij toeristen die het eiland bezoeken. Kennis over de verschillende soorten Kretenzische dansen kan helpen om er nog meer van te genieten, vooral wanneer je ze ziet tijdens festivals en andere culturele evenementen.

Kretenzische dansen zijn altijd een vorm van expressie geweest voor de mensen van Kreta en maken integraal deel uit van het rijke culturele verleden van het eiland. Samen met de Kretenzische muziek worden verschillende Kretenzische dansen uitgevoerd om hun innerlijke emoties en gevoelens te uiten, zoals vreugde of wanhoop, en natuurlijk liefde.

De historische Minoïsche dansen, met name de oude Pyrrhische dans, hebben veel van deze dansen beïnvloed. Er zijn tal van verschillende dansen geweest met vele varianten in de Kretenzische geschiedenis, afhankelijk van het deel van het eiland dat we verkennen of de omstandigheden die ze hebben voortgebracht. De meest populaire traditionele volksdansen van Kreta zijn Syrtos (of Chaniotis), Pentozalis, Maleviziotis, Siganos en Sousta. Al deze dansen worden tegenwoordig veelvuldig uitgevoerd op Kreta tijdens lokale festivals en “panigiria”.

Hieronder staan de beste traditionele volksdansen van Kreta.

  • Syrtos. Syrtos is een traditionele dans in 2/4-maat waarin dansers een keten of cirkel vormen met in elkaar verstrengelde handen, geleid door een leider die uitbreekt om improvisaties te doen. Er zijn regels voor mannen- en vrouwvarianten, waarbij de leider draait, springt en het leiderschap doorgeeft, wat symbool staat voor een kapitein en troepen die naar de strijd marcheren. De dans is ceremonieel en energiek, maar toch bescheiden.
  • Kastrinos Pidichtos. Kastrinos Pidichtos, ook wel Maleviziotis genoemd, is de meest energieke Kretenzische dans met veel springen en huppelen. De dans heeft 16 stappen in 2/4-maat, wordt in een cirkel gedanst en laat de leider energiek improviseren. De naam komt van de regio nabij Heraklion waar hij is ontstaan. Mogelijk heeft de dans heidense rituele oorsprong, waarbij springen werd gebruikt om boze geesten te verdrijven.
  • Pentozalis. Pentozalis is een snelle signatuurdans met vijf basisstappen in 8/8-maat, uitgevoerd in een uitgebreide cirkel. Het zou zijn gecreëerd door opstandelingenleider Daskalogiannis voor de vijfde revolutie tegen de Turken. De dans symboliseert die mislukte maar dappere poging.
  • Sousta. Sousta heeft paren die tegenover elkaar staan en elementen van oude oorlogsdansen combineren. Een man versiert een vrouw met draaien en sprongen terwijl zij hem eerst afwijst en daarna accepteert. Hun samenspel vertelt een liefdesverhaal dat vaardigheid vereist.
  • Siganos. Siganos is een langzame loopdans met schouderklampen en 6-8 stappen. Het statige tempo roept Theseus’ ontsnapping uit het labyrint na het verslaan van de Minotaurus op. Het is waarschijnlijk ontstaan onder Ottomaanse heerschappij.
  • Lassithiotikos Pidichtos. Lassithiotikos Pidichtos is een energieke springdans uit Oost-Kreta, die de waardigheid van die regio vertegenwoordigt. De dans wordt ook wel Stiako of Gerapetritiko genoemd. Het is de meest kenmerkende dans van Oost-Kreta.
  • Priniotis. Priniotis is een bijna vergeten dans die vroeger werd uitgevoerd in hooglanden zoals Lassithi, waar mannen en vrouwen in een cirkel scheiden en weer samenkomen.
  • Trizalis. Trizalis is een andere springdans uit de regio Amari in Rethymno. De naam verwijst naar de drie springstappen. De dans wordt uitgevoerd met opgeheven, gebogen armen.

1. Syrtos

Syrtos is een traditionele dans waarbij dansers een keten of cirkel vormen met hun handen in elkaar verstrengeld, geleid door een leider die zich losmaakt om improvisaties uit te voeren. De vereerde Minoïsche dans van de ceremoniële diensten wordt uitgevoerd met deze dans.

Er zijn veel melodieën (muzikale deuntjes) die syrtos bijzonder boeiend maken. De "eerste Chaniotikos" en de "tweede Chaniotikos" zijn bekend over heel Kreta. Deze melodieën vormen de basis voor de huidige Kretenzische "syrtos", ook wel "chaniotikos syrtos" (uit Chania) genoemd. Het is een ceremoniële en politieke dans, zowel bescheiden als energiek, die een onderdeel is van het Kretenzische leven en over het hele eiland wordt uitgevoerd.

De eerste danser improviseert, maar zijn draaien, taillebuigingen en "talimia" (het optillen van één voet naar de zijkant en deze met de hand aantikken) zijn veelal beperkt, bescheiden en gedisciplineerd in vergelijking met de anderen. Wanneer alleen mannen syrtos uitvoeren, moeten specifieke regels worden nageleefd: de eerste danser geeft een bandana aan de tweede danser, en ze beginnen te dansen met hun handen ter hoogte van hun schouders, terwijl de rest van de dansers achter de eerste twee aanloopt, met hun handen omlaag.

Volksdans in Kreta

Tijdens de tweede ronde voert de "eerste danser" enkele improvisatiebewegingen uit, en in de derde ronde zijn er verschillende bewegingen. De tweede danser ondersteunt hem terwijl hij in de lucht springt om de "talimia" uit te voeren. Vervolgens beweegt hij zich van voren naar achteren in de groep dansers. De tweede wordt de eerste, dan de derde, enzovoort, totdat iedereen de eerste is geweest. Dit hele proces symboliseert de kapitein en zijn tweede bevelhebber die de strijders naar het slagveld "slepen". Net zoals een bevelvoerder bevelen uitvaardigt, observeert de tweede bevelhebber en leert hij, terwijl de rest van het team deze uitvoert. In geval van een ongeluk of overlijden neemt de tweede het commando over en wordt er een nieuwe plaatsvervanger aangesteld.

Bij deze dans is het zeer gebruikelijk dat de Kretenzische vrouw als eerste begint te dansen. Ze verandert haar stappen en voert "tsakismata" (taillebuigingen) en draaien uit, maar vermijdt overmatig springen en "talimia" zoals de mannen doen. Ze benadrukt haar dansuitdrukking, en daarom gebruikt ze weinig figuren, in tegenstelling tot wat een man zou doen. Wanneer alleen vrouwen "syrtos" dansen, onderbreken ze vaak de cirkel, komen naar voren en draaien rond met hun handen vrij, voordat ze terugkeren naar hun oorspronkelijke positie. De traditionele Kretenzische kleding die door vrouwen wordt gedragen op festivals en andere vieringen is kenmerkend van ontwerp.

2. Kastrinos Pidichtos of Maleviziotis

Kastrinos Pidichtos, ook wel Maleviziotis genoemd, is de meest energieke dans van Kreta, met veel springen. De dans heeft zestien stappen, acht naar voren en acht naar achteren, en wordt uitgevoerd in 2/4-maat. De luit wordt gevolgd door het orkest, dat de lier, viool of ascomantura (een doedelzakachtig instrument) bespeelt. Vaak wordt ook een mandoline gebruikt om de dans te begeleiden. Het is weer een cirkeldans waarbij de deelnemers elkaars handen vasthouden met hun handpalmen op schouderhoogte en hun ellebogen gebogen.

De dans vereist veel energie en gratie, en laat de eerste danser vrij om zijn eigen bewegingen te maken. Velen beschouwen het als de meest elegante en spectaculaire Kretenzische dans. De dans is ontstaan in de provincie Malevizi (vandaar de naam Maleviziotis), die naast Heraklion ligt, dat vroeger bekend stond als Kasteel, en vanwaar hij zijn andere naam "Kastrinos" heeft gekregen.

De dans staat in Chania bekend als Kastrini Sousta. In de jaren 1920 verspreidde de dans zich over het hele eiland. Volgens deskundigen is dit niet altijd een oorlogsdans. De eerste theorie is dat het een heidens ritueel was waarbij de sprongen en sprongetjes van de dansers op de grond vielen en boze geesten verdreven.

Ross Daly Muzikant

3. Pentozalis

Pentozalis is de kenmerkende dans van Kreta en wordt door het hele eiland beoefend. Het is een zeer levendige en snelle dans, vooral aan het einde. De standaardstappen bestaan uit vijf bewegingen (vandaar de naam, pente = vijf, zales van het woord sprong, met een woordspeling op duizeligheid) en worden uitgevoerd in een 8/8-maat. In een uitgebreide cirkel wordt de dans meestal uitgevoerd met de armen op de schouders van de mensen om je heen.

De dans zou zijn gecreëerd door Daskalogiannis (de overwinnaar van de Kretenzische revolutie van 1770) en zijn stamhoofden, die een nieuwe en agressieve dans wilden ontwikkelen om de vijfde revolutie te vertegenwoordigen.

Het zou de vijfde 'sprong' tegen de Turken zijn geweest. Helaas mislukte de revolutie en stierf Daskalogiannis tragisch, maar Pentozalis blijft bestaan als een herinnering aan zijn poging.

4. Sousta

De Sousta-dans, afkomstig uit Kreta en teruggaand tot het oude Griekenland, begon als een oorlogsdans vergelijkbaar met de Pyrrhische dans. Rond 300 n.Chr. evolueerde het naar een erotische dans uitgevoerd door zowel mannen als vrouwen. Bekend om zijn snelle tempo, wordt Sousta vaak uitgevoerd op bruiloften, waar het liefde en hofmakerij symboliseert. De dans begint in een cirkel met dansers die elkaars handen vasthouden, waarna ze overgaan in paren met kleine, ritmische stappen en op-en-neer bewegingen, wat de dans zijn naam "sousta" geeft, wat "veer" betekent. Mannen en vrouwen staan in een halve cirkel en wisselen bewegingen af voordat ze in paren splitsen. De dans vertelt eigenlijk een verhaal van liefde en verleiding. De man doet pogingen tot de vrouw op verschillende manieren (omhelzingen, draaien en kleine sprongen), die zij eerst afwijst. Maar ze geeft geleidelijk toe, en uiteindelijk worden ze één. Het verhaal wordt verteld door de bewegingen en expressies van de dansers, en het samenspel tussen hen vereist een hoog niveau van vaardigheid en coördinatie.

Traditioneel begeleid door de Kretenzische lier en laouto, wordt de muziek tegenwoordig ook uitgevoerd met westerse instrumenten zoals viool en gitaar. Sousta blijft populair in heel Griekenland, vooral in Kreta, de Dodekanesos en de Egeïsche regio's.

5. Siganos

Siganos, een traditionele Kretenzische dans, staat bekend om zijn langzame tempo, waarbij "Siganos" in het Grieks "langzaam" betekent. Dansers vormen een cirkel, waarbij ze elkaars schouders vasthouden, en voeren ofwel 8 stappen in Rethymno of 6 in Heraklion uit, in een 2/4-maat in wandeltempo. De dans is ontstaan tijdens de Ottomaanse bezetting, waardoor Kretenzers veilig konden dansen op Turkse feesten. De spiraalvormige cirkel zou de uittocht van Theseus uit het Labyrint symboliseren. Siganos gaat vaak over in de snellere Pentozali-dans en blijft cultureel belangrijk, vooral onder bruiden in centraal en oostelijk Kreta. De dans wordt uitgevoerd door zowel mannen als vrouwen met een vloeiende, trotse stijl en een rechte houding. Siganos is een essentieel onderdeel van het Kretenzische erfgoed en komt voor op bruiloften, festivals en andere evenementen op het eiland.

6. Lassithiotikos Pidichtos

Lassithiotikos Pidichtos is een traditionele dans uit de Lassithi-regio in oostelijk Kreta, behorend tot de familie van "springende" of "huppelende" Kretenzische dansen. Met wortels die verbonden zijn met de oude Pyrrhische dans, weerspiegelt het de adel en bescheidenheid van de Oost-Kretenzers. De dans staat bekend als 'Stiako' in Sitia en 'Gerapetritiko' in Ierapetra. Het wordt beschouwd als de meest kenmerkende dans van Oost-Kreta. Als een "springende" dans bevat het energieke sprongen en stappen die de geest van de regio belichamen. Lassithiotikos Pidichtos speelt een cruciale rol in het behouden van het culturele erfgoed van oostelijk Kreta en blijft een belangrijk onderdeel van Kretenzische culturele evenementen en vieringen.

7. Priniotis

Priniotis is een traditionele dans uit de hooglanden van Lassithi, Kreta. De dans wordt traditioneel in een cirkel uitgevoerd, waarbij mannen en vrouwen zich scheiden en weer samenkomen tijdens de dans. Het wordt beschreven als een "vervaagde dans" omdat hij tegenwoordig minder vaak wordt uitgevoerd. De stappen van Priniotis omvatten "drie stappen naar voren en een kleine draai". De muziek is verbonden met de "Bra(i)mianos-Priniotis" melodie, een van de twee bekende melodieën in Lassithi. De dans kent variaties binnen het gebied van Lassithi. Priniotis vertegenwoordigt een deel van het danserfgoed van Lassithi, hoewel het minder bekend is in vergelijking met andere Kretenzische dansen. Beperkte details suggereren dat het een gelokaliseerde of minder uitgevoerde traditie kan zijn.

Kretenzische Volksdansen

8. Trizalis

Trizalis is een Griekse volksdans uit Kreta, behorend tot de familie van "springende" dansen, en staat ook bekend als "Κουρουθιανός" (Kourouthianos). Het wordt uitgevoerd in de prefectuur Rethymno, met name in het gebied Ampadia van het Amari-district. De naam is afgeleid van "Tri" (drie) en "zala" (sprongen/stappen). Trizalis is een complexe dans, waarbij dansers hun handen omhoog houden en hun ellebogen gebogen. In de Kretenzische traditie wordt het beschouwd als de oorlogsdans van vrouwen, wat de deelname van vrouwen aan de oorlog en hun steun aan strijders onthult. Trizalis is vergelijkbaar met de Pidikhtos-dans en hoewel het zijn oorsprong heeft op Kreta, heeft het zich verspreid over de Griekse eilanden. Het is een belangrijk onderdeel van Kreta's rijke culturele erfgoed, dat zijn geschiedenis weerspiegelt door middel van beweging en muziek.

Wat zijn de oude dansen van Kreta?

Hieronder staan de oude dansen van Kreta.

  • Labyrintische Dans. De Labyrintische Dans, genoemd door Homerus en daterend uit de Bronstijd, wordt verondersteld Minoïsche oorsprong te hebben. De Labyrintische Dans verwijst naar een oude Minoïsche dans die verbonden is met de mythe van Theseus en het Labyrint. Het is gekoppeld aan de overwinning van Theseus op de Minotaurus en de feestelijke dans die hij uitvoerde met zijn metgezellen na hun ontsnapping uit het Labyrint. Homerus beschrijft deze dans in de Ilias als uitgevoerd op Delos. De dans was waarschijnlijk cirkelvormig, waarbij de kronkelige paden van het Labyrint werden nagebootst. In moderne tijden kan de Siganos-dans, die een spiraalvormige cirkel vormt, een echo zijn van deze oude dans. Hoewel de oorspronkelijke stappen onbekend zijn, blijft de invloed van de dans bestaan in de Kretenzische culturele praktijken.
  • Pyrrhische Dans. De Pyrrhische Dans, ook bekend als Pyrrhichios, was een oude Griekse oorlogsdans met Dorische oorsprong, voornamelijk gebruikt voor militaire training. De dans imiteerde gevechtsbewegingen door zowel offensieve als defensieve acties te combineren. Hij werd uitgevoerd op het geluid van de aulos, waarbij dansers bewapend waren en snelle, behendige bewegingen uitvoerden om gevechtsscenario's na te bootsen. De dans was vooral populair in Sparta, waar jongens het van jongs af aan leerden. In Athene maakte het deel uit van de gymnastiektraining en het kwam prominent voor in Panathenaïsche wedstrijden. In de loop van de tijd evolueerde de Pyrrhische Dans tot een theatervoorstelling, vaak met mythologische thema's. Hoewel het uiteindelijk in verval raakte, liet de dans een blijvende invloed achter op latere Griekse dansen, waaronder de Kretenzische, door oorlog geïnspireerde vormen.
  • Dans van de Kourites. De Dans van de Kourites, een oude Kretenzische oorlogsdans, is nauw verbonden met de mythe van de geboorte van Zeus. Volgens het verhaal, toen Rhea de baby Zeus voor Cronos verborg op de berg Dicte, voerden de Kourites deze dans uit, draaiend met schilden en zwaarden om het gehuil van de baby te verbergen. Dit ritueel, verbonden met de cultus van Zeus, symboliseerde zijn seizoensgebonden wedergeboorte. De dans betrof gepantserde mannelijke dansers, ritmisch stampend met hun voeten, en werd begeleid door trommels. Het had een grote invloed op latere Griekse oorlogsdansen, zoals de Pyrrhische dans. Strabo merkte op dat het een van de oudste dansen was, die een mengeling van religieuze en krijgskundige tradities in het oude Kreta vertegenwoordigt.
  • Ariadnes Dans. Ariadnes Dans, een oude Kretenzische rituele dans, is verbonden met de mythe van Theseus en het Labyrint. Nadat Theseus de Minotaurus had verslagen en met de hulp van Ariadne was ontsnapt, vierden hij en zijn metgezellen dit door deze dans uit te voeren. Homerus verwijst ernaar in de Ilias en noemt een "dansvloer van Ariadne" die door Daedalus in Knossos werd gecreëerd. De dans symboliseerde de verstrengelde paden van het leven en het overwinnen van obstakels, en werd uitgevoerd in een cirkelformatie. Archeologisch bewijs ondersteunt het bestaan van cirkelvormige dansrituelen in het oude Kreta, en moderne Kretenzische dansen zoals de Siganos kunnen elementen van deze traditie behouden. Homerus noemt de "dansvloer van Ariadne met de mooie lokken" in Kreta.

Wat is de geschiedenis van de oude Kretenzische dansen?

De geschiedenis van oude Kretenzische dansen is diep geworteld in het culturele erfgoed van het eiland, met oorsprongen die teruggaan tot het 2e millennium v.Chr. Deze dansen werden beïnvloed door de Minoïsche beschaving en hadden een belangrijke religieuze betekenis en werden vaak uitgevoerd als onderdeel van de eredienst. Cirkeldansen waren gebruikelijk, met rituele mannelijke en vrouwelijke versies die werden uitgevoerd in specifieke architectonische ruimtes.

Bekende voorbeelden zijn de "Labyrintische Dans", verbonden met de mythe van Theseus, en de "Dans van de Kourites", geassocieerd met de geboorte van Zeus. Kreta wordt ook beschouwd als de geboorteplaats van de Pyrrhische oorlogsdans. Archeologische vondsten, zoals cirkelvormige platforms, zegels en beeldjes, tonen deze oude dansen.

Hoe werden Minoïsche dansen afgebeeld op de fresco's van Knossos?

De fresco's van het Paleis van Knossos geven inzicht in de Minoïsche dansen en tonen cirkelvormige formaties die hun culturele belang benadrukken. Vrouwen worden prominent afgebeeld als dansers, vaak in heilige boomgaarden met mannelijke toeschouwers. De figuren worden weergegeven met natuurlijke houdingen en vloeiende bewegingen, wat een verbinding met de natuur weerspiegelt. Dansscènes, verbonden met rituelen, verschijnen in religieuze contexten, waarbij dansers in gedetailleerde kleding zijn afgebeeld, wat een glimp biedt van de Minoïsche mode. Muzikanten die instrumenten zoals de lier bespelen, suggereren de integratie van muziek. De fresco's plaatsen dans in heilige ruimtes, wat de spirituele rol ervan benadrukt, en bevatten vaak natuurelementen, wat het feestelijke en gemeenschappelijke belang van dans in het Minoïsche leven laat zien.

Paleis van Knossos

Hoe belangrijk is traditie voor lokale Kretenzers?

Lokale tradities zijn diep verankerd in het culturele weefsel van Kreta en hebben grote betekenis voor Kretenzers, omdat ze dienen als een vitale brug tussen het verleden en het heden. De tradities van Kreta weerspiegelen de rijke historische en culturele invloeden, waaronder de iconische Minoïsche beschaving, die Kretenzers een diep gevoel van culturele identiteit en continuïteit geeft.

Verschillende festivals op het eiland tonen lang gekoesterde tradities in muziek, dans, kunst en keuken, waardoor zowel de lokale bevolking als bezoekers volledig kunnen onderdompelen in en genieten van de authentieke Kretenzische cultuur en erfgoed.

Religieuze tradities zoals Pasen en Driekoningen dragen diepe culturele betekenis en brengen families en gemeenschappen samen in viering. Voedseltradities die gebruik maken van verse lokale ingrediënten belichamen ook de geest van de Kretenzische cultuur en geografie, met traditionele gerechten die mensen verbinden met de lange geschiedenis van het eiland.

Kunstvormen zoals aardewerk en borduurwerk vertegenwoordigen gekoesterde Kretenzische ambachten die door de generaties heen zijn verfijnd en doorgegeven. Muziek en dansen zoals de mantinades volksliederen en pentozali cirkeldansen zijn gemeenschappelijke artistieke uitdrukkingen van de Kretenzische ziel. Zelfs levenscyclusgebeurtenissen zoals bruiloften en doopplechtigheden omvatten gebruikelijke rituelen die de culturele waarden en tradities van het eiland weerspiegelen.

Het in stand houden van deze eeuwenoude tradities stelt Kretenzers in staat om trots hun culturele identiteit te behouden en deze naadloos te delen met bezoekers van over de hele wereld.

Harry Anapliotis
Eigenaar, reisschrijver en webontwikkelaar bij Rental Center Crete
Harry Anapliotis is de eigenaar, schrijver en webontwikkelaar van Rental Center Crete - Autoverhuur.
Rental Center Crete - Car Hire
Autoverhuur bedrijf
Rental Center Crete - Autoverhuur is een autoverhuurbedrijf dat diensten aanbiedt op het eiland Kreta, sinds 1975.
Rental Center Crete - Car Hire
Hoofdkantoor: Nidas 1, Heraklion, Kreta, Griekenland 71307
+30 2810 240120
+30 2810 240120
betalingsmogelijkheden Protected by Sectigo SSL eurobank
EOT sign
Privacy / Gebruik van cookies - Sitemap - Bedrijfsgegevens
Rental Center Crete © Alle rechten voorbehouden. Gemaakt door Harry Anapliotis